در حال بارگذاری ...
  • ارائه نرم افزار به عنوان سرویس

    مقدمه

     امروزه از نرمافزار در همه جا استفاده می شود و نرمافزارهای کاربردی می توانند به ایجاد روابط خوب با مشتریان کمک کنند. از این رو، سالهاست که شرکت های مختلف، نرمافزارها را بر روی زیرساختهای داخلی و شبکه های کامپیوتری خود اجرا می کنند. در سال های اخیر، بسیاری از فروشندگان و مشتریان به تهیه نرمافزار به عنوان یک سرویس روی آورده و خرید سنتی مجوز نرمافزار را کاری قدیمی محسوب می کنند. نرمافزار به عنوان یک سرویس یا SaaS [1]   مدلی از ارائه نرمافزار کاربردی توسط فروشنده است که یک نرمافزار کاربردی را تحت وب تولید کرده و آن را برای استفاده مشتریان خود بر روی اینترنت میزبانی و اجرا می­کند. مشتریان نیازی به خرید مجوز [2] نرمافزار، تجهیزات و زیرساختهای اضافی ندارند و برای استفاده از این نرمافزار به طور معمول فقط هزینههای دورهای (ماهانه یا سالیانه) پرداخت می کنند. به گفته شرکت تحقیقاتی گارتنر، عایدی بازار SaaS در سال 2012 به 14.5 بیلیون دلار رسید و این روند در سال 2015 به 22.1 بیلیون دلار افزایش خواهد یافت ، این در حالی است که رشد نرمافزار با مجوز نسبتاً مسطح باقی مانده است. افزایش تقاضا برای SaaS را می توان به دلیل پایین آوردن هزینه های IT ، کاهش نیاز به تجهیزات و افزایش نوآوری در کسب و کار قلمداد کرد.

    مشخصه ها

     

    ویژگی های مدل  SaaS:

    • دسترسی همیشگی به نرم افزار به واسطه اینترنت محور بودن
    • به جای هزینه مجوز استفاده از نرمافزار، هزینه سرویس برای مدت استفاده از نرم افزار پرداخت می شود.
    • نرمافزار توسط فروشنده بنا به مکانی که در حال اجرا است، پشتیبانی می ­شود.
    • برنامه های SaaS از نظر هزینه مقرون به صرفه ترند زیرا سمت کاربر نیاز به پشتیبانی ندارند و قابلیت مقیاس پذیری در برابر تقاضا را دارا هستند.
    • به صورت خودکار به روز رسانی می­ شوند و ارتقا می ­یابند.
    • با  اشتراک داده، چندین کاربر می­ توانند یک نسخه را همزمان استفاده کنند.

     

    معماری
     

    راه­ حل­ های SaaS عموماً بصورتی هستند که همزمان چند مشتری یا کاربر بتوانند استفاده کنند .با استفاده از این مدل یک نسخه از برنامه با یک پیکربندی خاص از نظر سخت افزار، شبکه و سیستمعامل برای همه ­ی مشتریان قابل اجراست. البته تعداد مشتریان نیز بسته به مقیاس پذیری نرمافزار متغیر است.

    در این معماری گاهی اوقات برای اینکه نسخه جدید نرمافزار را تست کنند آن را برای یکسری از مشتریان با کسب اجازه از آنها اجرا می­ کنند و اگر برنامه نسخه جدید به درستی کار کرد آن موقع نسخه جدید را برای همه­ ی مشتریان اجرا می­ کنند. این کار در برنامه های سنتی به این­ صورت بود که هر مشتری باید Beta Version جدید را برای خود بصورت فیزیکی نصب می­ کرد که این­ کار هم زمان­ بر بود و هم هزینه ­بر، البته در مقابل راه حل هایی از SaaS هم وجود دارد که برنامه را فقط برای یک مشتری اجرا می­ کنند و نه بطور هم­زمان برای چند مشتری که آن هم در نوع خود محاسنی دارد:

     

    • قدرت بیشتر نرمافزار: با توجه به این که نرمافزار فقط برای یک مشتری به اجرا درآمده است، منابع سخت افزاری و نرم افزاری منحصراً متعلق به وی می باشد.

     

    • هر مشتری می­ تواند چند سرویس را با پیکربندی­ های سفارشی بخرد در نتیجه هزینهای که پرداخت می­ کند دقیقا مطابق با نیاز او از نظر سختافزاری و نرمافزاری بوده و هزینه­ های اضافی پرداخت نمی­ کند.

     

    مزایای استفاده از SaaS

     

    • کمینگی ابزارهای نرمافزاری سمت کاربر نهایی
    • استفاده کارآمد از مجوزهای نرمافزار
    • مدیریت اطلاعات و عملیات متمرکز
    • مسئولیت مدیریت نرمافزار توسط ارائه دهنده
    • راه حل های چندمستاجری[3]  Multi Tenancy
    • کاهش هزینه
    • صرفه جویی در زمان
    • امکان دسترسی و اجرای برنامه از طریق موبایل و تبلت

     

     

     معایب استفاده از  SaaS

     

    • خطرات مربوط به مرورگر
    • وابستگی شبکه
    • نبود قابلیت حمل بین شبکه­ های  SaaS

     

     بخش های  برنامه کار بردی SaaS  در 3 زنجیره در تصویر زیر نمایش داده شده است.

     

     

    Licensing  

     

    با پرداخت هزینه ­ی مجوز دسترسی به نرمافزار برای هر کاربر و یا سایت، کاربر فرض می ­کند که مجوز دائم برای آن برنامه های کاربردی را در اختیار دارد. برنامه های کاربردی  SaaS اغلب با یک مدل قرارداد مبتنی بر استفاده که در آن مشتری برای تعداد توافقات  انجام شده و تعداد سرویس هایی که در اختیار می­ گیرد صورتحساب پرداخت می­ کند.در این میان سرویس های اشتراکی هم وجود دارد که در آن مشتری هزینه مورد مورد نظر سرویس را بر اساس دوره پرداخت می ­کند.

     

    Location

     

    برنامه های کاربردی   SaaS بر روی محل میزبانی ارائه دهنده سرویس نصب می ­شوند، در حالی که  برای کاربران استفاده کننده از این سرویس ها به نظر می­ رسد که این برنامه های کاربردی در سیستم خودشان نصب شده است. در بین مدل­های لوازم خانگی فروشنده با در اختیار قرار دادن نرمافزار و سخت افزار دستگاه در یک جعبه سیاه و نصب ان در محل استفاده شما عملیات پشتیبانی از دستگاه را انجام می دهند. در حالی که در برنامه های کاربردی  SaaS ارائه دهنده سرویس، خود باید عملیات پشتیبانی را انجام دهد زیرا یک نرمافزار نیازمند ذخیره سازی اطلاعات در پایگاه داده و به روز رسانی اطلاعات می باشد.  

     

    Management

     

    در حالت معمول بخش IT مسئول ارائه خدمات و سرویس های فناوری اطلاعات به کاربران می ­باشد. به این معنی که بخش های شبکه، سرور، نرمافزار سیستمعامل، پشتیبانی و عیب یابی سرویس های ارائه شده را بر عهده دارند.  مشکلات اصلی سیستم را حل کرده عملکرد سیستم را قابل اطمینان می­ کنند. بعضی از دپارتمان های IT در قرارداد فرعی خود مسئولیت ارائه خدمات به شخص ثالث را به مدیر IT اختصاص می دهند.

    درطرف دیگر این طیف عملیات در برنامه های کاربردی SaaS  به طور کامل توسط فروشنده یا ارائه دهنده host مدیریت و پشتیبانی می ­شود. در حقیقت اجرای وظایف مدیریت و مسئولیت کاربران بر عهده ارائه دهنده­ ی سرویس است.

     

    نتیجه­ گیری

     

    یکی از سوالات رایج در ارائه نرمافزار به مدل  SaaS  این است که آیا این مدل ارائه نرمافزار می­ تواند جایگزین استفاده از نرمافزارهای استاندارد [4] شود؟ پاسخ این سوال به طور قطعی" خیر" نمی تواند باشد. برای بسیاری از مردم داشتن مجوز نرمافزارهای استاندارد هنوز یک نقطه قوت به حساب می­ آید و مردم استفاده از این نرمافزارها را ترجیح می­ دهند. اما سهم بازار تجارت از استفاده از نرمافزارهای با مدل SaaS رو به افزایش است و این دو مدل توزیع نرمافزار مکمل یکدیگر خواهند شد.

     

    مدل ارائه نرمافزار به روشSaaS  بسیاری از نیازهای مشتریان را فراهم می­ کند و علاوه بر این­ها مزیت ­های بسیاری نیز دارد. اما ارائه نرمافزار به روشSaaS  هنوز در اغاز تکامل قرار دارد، نقطه ضعف بزرگ این مدل محدودیت امکان سفارشی­ کردن سرویس برای مشتریان می­ باشد اگر ارائه­ دهندگان سرویسSaaS  مشکل سفارشی­ کردن سرویس برای مشتریان را حل کنند این مدل برای بسیاری از شرکت ها جذاب تر خواهد بود. بسیاری از شرکت ها هنوز با پتانسیل این مدل به طور کامل آشنایی ندارند، همچنین برخی از شرکت های کوچک هنوز شناختی از این مدل ارائه نرمافزار را ندارند. شرکت­های کوچک مشکل محدودیت سفارشی­ سازی این مدل را نمی بینند ولی شرکت های بزرگ علاوه بر مزیت های فراوان این مدل ارائه نرمافزار امکان سفارشی­ کردن سرویس را نیز نیاز دارند. در حال حاضر این مدل از ارائه نرمافزار برای بسیاری از شرکت­ها حداقل یک گزینه برای تست نرمافزار قبل از فعال­سازی آن می ­تواند باشد.

     

    [1] software as a service(SaaS)

    [2] license

    [3] چند مستاجری : امکان استفاده از یک نرم افزار کاربردی به صورت اشتراکی توسط کاربران متعدد را فراهم می­ کند، با استفاده از روش های چند مستاجری این امکان وجود دارد که برای همه کاربران دیتابیس و برنامه یکی باشد. در این صورت بروزرسانی و ارتقا برنامه کاربردی تنها یکبار انجام می­ شود و در وقت و هزینه صرفه جویی می شود.

    [4 نرم افزار هایی که مجوز فعال کردن آن در اختیار خود خریدار قرار می­ گیرد.


    نظرات کاربران