در حال بارگذاری ...
  • خدمات مبتنی بر مکان

    یک خدمت مبتنی بر مکان[1]، برنامه نرم افزاری است برای ابزارهایی که دارای IP هستند و اطلاعاتی راجع به اینکه وسیله همراه[2] مذکور در کدام محل است را می طلبد. خدمات مبتنی بر مکان، می توانند دو نوع کلی داشته باشند؛ خدمات پرس و جو محور[3] و خدمات ارسال فعالانه[4]. در خدمات پرس و جو محور، اطلاعات مفیدی برای کاربران فراهم آورده می شود، اطلاعاتی همانند اینکه: "نزدیکترین دستگاه عابر بانک کجاست؟". در خدمات ارسال فعالانه، کوپن ها و یا سایر اطلاعات با مقاصد تبلیغاتی به افراد یا مشتریانی که در یک منطقه جغرافیایی خاص قرار دارند، ارسال می گردد.

    یک خدمت مبتنی بر مکان، نیازمند 5 جزء اولیه است؛ برنامه نرم افزاری ایجاد شده توسط ارائه دهنده خدمت، شبکه همراه (موبایلی) برای انتقال داده ها و درخواست خدمت، یک فرد ایجاد کننده محتوا به منظور عرضه اطلاعات مختص به منطقه به مصرف کننده نهایی، یک جز، مکان یابی و نهایتاً تلفن (ابزار) همراه مصرف کننده نهایی. بر مبنای قانون، شرکت های استفاده کننده از خدمات مبتنی بر مکان، باید مجوزهای لازم را از مراجع ذیصلاح و مصرف کننده نهایی اخذ کند. به این معنی که مصرف کننده نهایی باید به خواست خود از این سرویس بهره گیرد. در بسیاری از موارد، این امر بدین معنی خواهد بود که ابتدا باید یک برنامه LBS در وسیله همراه مصرف کننده نهایی نصب شود، سپس وی درخواست فراهم کننده خدمت مبنی بر استفاده از اطلاعات مکانی وی را مورد پذیرش قرار دهد.

    اگرچه خدمات مبتنی بر مکان در حدود سال 2000 معرفی شدند، اما اغلب در تجارت هایی با مدل کسب و کار اشتراک محور از این سرویس بهره می جویند. ورود گوشی آیفون 3G شرکت اَپل[5] و سیستم عامل اندروید گوگل که قابلیت LBS را در خود داشت، به توسعه دهندگان اجازه استفاده از اطلاعات میلیون ها کاربر در خدمات مبتنی بر مکان را اعطا کرد. بر مبنای گزارش سه ماهه آخر سال 2008 شرکت نیلسن[6]، بیش از 58% از درآمد بخش نرم افزارهای دانلود شده توسط کاربران، مربوط به نرم افزارهای حوزه LBS بوده است.

     

    [1] Location-Based Service

    [2] Mobile Device

    [3] Query-Based

    [4] Push-Based

    [5] Apple

    [6] Nielsen Mobile


    نظرات کاربران